Primul sistem de taxare a congestiei din Statele Unite a fost implementat la New York, iar șoferii vor fi obligați să plătească o taxă zilnică pentru a circula prin zonele aglomerate ale orașului. Tarifele variază în funcție de tipul vehiculului, iar acestea pot ajunge până la 9 dolari pe zi. Scopul acestei taxe este de a reduce aglomerația din trafic, încurajând utilizarea transportului public și reducerea poluării. Sistemul a fost introdus pentru a face față problemelor de trafic și pentru a finanța proiecte de infrastructură necesare îmbunătățirii rețelei de transport din New York.
Zona de congestie din New York acoperă o regiune situată la sud de Central Park și include unele dintre cele mai cunoscute locuri ale orașului, precum Empire State Building, Times Square și districtul financiar din jurul Wall Street. Sistemul de taxare a aglomerației are drept scop reducerea problemelor de trafic, care sunt frecvent întâlnite în New York, și generarea de fonduri pentru îmbunătățirea și dezvoltarea rețelei de transport public din oraș. Prin acest sistem, autoritățile speră să încurajeze mai mulți oameni să utilizeze transportul public și să contribuie astfel la fluidizarea traficului și reducerea emisiilor de carbon.
Măsura de impunere a unei taxe de congestionare a fost, așa cum era de așteptat, contestată public, inclusiv de faimosul newyorkez și președinte ales, Donald Trump. Deși taxa a fost promovată pentru prima dată de guvernatorul statului New York, Kathy Hochul, în urmă cu doi ani, aceasta a fost amânată și revizuită din cauza plângerilor venite din partea navetiștilor și a întreprinderilor, care s-au arătat nemulțumite de impactul financiar pe care îl poate avea asupra lor. Această taxă a fost concepută pentru a reduce aglomerația din trafic și pentru a aduna fonduri destinate îmbunătățirii infrastructurii de transport, însă opoziția publicului a determinat o serie de ajustări ale inițiativei înainte de implementarea finală.
Taxa de congestionare a fost criticată intens, inclusiv de asociațiile șoferilor de taxi, dar cea mai mediatizată opoziție a venit din partea lui Donald Trump. Ca un newyorkez de origine, Trump a promis că va elimina acest sistem atunci când se va întoarce în funcție, în luna ianuarie 2025. De asemenea, republicanii locali i-au cerut deja să intervină, iar congresmanul Mike Lawler, care reprezintă un district suburban la nord de New York, i-a cerut lui Trump, în noiembrie, să se angajeze să „pună capăt acestei absurde taxări a congestiei odată pentru totdeauna”.
În același timp, oficialii statului New Jersey au încercat să blocheze sistemul printr-o acțiune în justiție, invocând impactul său asupra mediului în zonele învecinate, însă un judecător a respins efortul lor de a opri implementarea.
În 2024, New York a fost desemnată cea mai aglomerată zonă urbană din lume pentru al doilea an consecutiv, potrivit unei analize realizate de firma INRIX, specializată în datele de trafic. Vehiculele din centrul Manhattanului circulau cu o viteză de doar 17 km/h în timpul perioadelor de vârf ale dimineții, în primul trimestru al anului 2024, subliniind gravitatea problemei congestionării traficului.